ניוזלטר מרץ 2020 – ארועי שריפה בארה”ב

(כל הזכויות שמורות ל NFPA Journal : ריצ’רד קמפבלפורסם ב -1 בינואר 2020 )

 

המאמר מציג אוסף אירועי שריפה במגוון תפוסות וסוגי שריפה שארעו בארה”ב בחדשים האחרונים ובאה להמחיש מגוון תרחישי שריפה בהם טיפלו שירות הכבאות, להציג את האתגרים הכלולים באותם אירועים, לתאר כיצד שירותי הכבאות התמודדו עם אותם אתגרים ולתעד את האפקטיביות של מערכות הגנה מפני אש.

תמונה : DAVE KETTERING/TELEGRAPH HERALD

מבנה מסחרי

איווה – כשל בתנור, נזק לרכוש.

פסולת שמן מתנור לקוי היה מקור אש שהרס מתקן אספקה ​​תעשייתי.
הכבאים שהגיבו לשריפה לפנות בוקר לא הצליחו להציל את הנכס. מהדיווחים עולה כי המתקן היה אפוף אש באופן מלא כבר בשלב שבו לוחמי האש הגיעו לזירת הארוע לאחר מספר דקות.

נהג חולף הבחין בשריפה והתקשר 911 בשעה 04:00 לפנות בוקר הצוותים שהגיעו הגיעו למקום דקות לאחר מכן ביקשו סיוע לאור היקף הארוע, פרסו מספר צינורות ושני מכשירי אוויר. כוחות הכיבוי האש עבדו בטמפרטורות מתחת לאפס בתנאי קיפאון.

החקירה העלתה כי השריפה פרצה באזור תיקון ואחסון בעת פליטת פסולת שמן פסולת מכבשן בלתי תקין. המתקן לא היה מצויד במערכות גילוי אש או מיגון מפני אש.שני כבאים סבלו מפגיעות מתח וחרדה ושלישי סבל מפציעה בברך.

המבנה היה מבנה בן שתי קומות שנבנה מחומרי פלדה ועץ.בשטח של כ 1,000 מ”ר.
הבניין בשווי  500,000 דולר היה “טוטל לוס” כך גם התכולה בשווי של כמיליון דולר.

מגורים

קליפורניה – שריפה בגלל נר בוער, הרוג ופצוע.
אדם אחד נהרג ושני נפצע קשה עקב שריפה בבית מגורים שנגרמה על ידי נר בוער.
הכבאים הגיעו לזירה בסביבות השעה ארבע לפנות בוקר לאחר הודעות מרובות ל 911 כדי לדווח על שריפה עם לכודים אפשריים. בהגיעם לזירה הם זיהו אדם פצוע מול בית המגורים ולהבות דרך פתחים משלושה צידי בית חד קומתי.צוות רפואי טיפל בפצוע שסבל מפגיעות כוויות קשות, במקביל לפעילות כיבוי שהחלה בצד אחד של המבנה, ואז מיקמו מחדש את צינור הכיבוי לפינה האחורית של הבית, שם זוהתה נקודת גישה אפשרית לכניסה.
כאשר פעולת הכיבוי אפשרה כניסה , צוות חיפוש והצלה ביצע כניסה מאחור, כיבה את שארית האש מאחור והמשיך  עם דיכוי השריפה לקדמת המבנה. כשהכבאים הגיעו  לחדר השינה הקדמי, הם מצאו אשה שנהרגה בשריפה.
החוקרים קבעו כי השריפה החלה בחדר השינה הקדמי בו נמצאה הקורבן. לא הייתה שום אינדיקציה לחומר שהדליק הנר. הבית היה מבנה עץ עם שטח קומת קרקע של 53 מ”ר, שוויו מוערך ב 50,000 $, היה “טוטל לוס” כמו  גם תכולתו, בשווי של 5,000 $.

מסצ’וסטס – שריפה בגלל תקלה חשמלית בכורסא חשמלית.

תקלה בכסא שכיבה חשמלי הביאה לשריפה קטלנית בבית שבו הציל כבאי דייר אחד, אך דיירת  שחולצה מהמבנה הבוער על ידי צוות החילוץ נפטרה בבית חולים מקומי.

דיירי הבית התקשרו ל –  911  מעט לפני השעה 7 בבוקר כדי לדווח על השריפה, אך הכבאי שלא היה בתפקיד , שהריח עשן כשעזב את בית מגוריו הסמוך בדרכו לתחנה , היה הראשון שהגיע למקום, שם נמסר מדייר שפונה כי שני אנשים נלכדו בחדר שינה אחורי.

הכבאי טיפס על מעקה ופתח חלון קטן לחדר השינה, שם התגוננו אשה  מבוגרת ובנה הבוגר מהאש. לאחר שהבן עשה ניסיונות חוזרים ונשנים לגרור את אמו לחלון, הכבאי נאלץ להושיט יד ולמשוך אותו דרך הפתח כשהחום והעשן מילאו את החדר.

כשהגיעו כוחות הכיבוי , הכבאי רץ לחזית להתריע לצוותים כי נשאר דייר בפנים. שני אנשי צוות נכנסו לחלק האחורי של בית המגורים בזמן שהכבאי משך צינור לחלון הפתוח והחל להזרים מים על האש כדי להגן על הכבאים ועל הדיירים .כוחות הכיבוי הפנימיים איתרו את הדיירת על רצפת חדר השינה ונשאו אותה דרך דלת הכניסה, שם הם נעזרו על ידי אנשי צוות אחרים והחלו בטיפול רפואי. האשה ושלושה דיירים נוספים פונו לבית החולים. האשה לא שרדה והפציעות שנגרמו לתושבים האחרים לא היוו סכנת חיים.
החקירה העלתה כי השריפה החלה כאשר תקלה חשמלית בכורסה החשמלית הציתה חמרים דליקים בתוך הכורסא, והאש התפשטה לחמרים דליקים אחרים בסיוע חמצן שנכנס למבנה דרך חלון פתוח.

הבית היה מפלס מפוצל בן קומה וחצי בשטח של 103 מ”ר והיה מוגן על ידי גלאי עשן.הנזק מהשריפה נאמד בכ -140 אלף דולר.

מיין – תקלה חשמלית גרמה לשריפה קטלנית בבית מגורים.

תקלה חשמלית בעליית הגג גרמה לשריפה ביתית שגבתה את חייה של דיירת, שככל הנראה שאפה עשן בזמן שעשתה את דרכה ליציאה. שלושה דיירים נוספים נמלטו.

צוותי כיבוי הוזנקו לשריפה בשעה 1:48 בבוקר בעקבות שיחת 911 של אחד הדיירים הנמלטים שדיווח כי דייר אחד עדיין נמצא בתוך הבית.

קצין משטרה שהגיע ראשון ניסה להיכנס דרך דלת צדדית, אך נסוג  בגלל עשן כבד. זמן קצר לאחר מכן, הכבאים שהגיעו הזעיקו מיד סיוע נוסף לפני שמשכו צינור לכניסה הקדמית..כניסה הצוותים יכלו לראות את הקורבן בראש גרם המדרגות של המבנה בן שתי הקומות ודיווחו כי השריפה התפשטה עם מעורבות של 50 אחוז בקומה הראשונה. המאמצים לכיבוי השריפה לא צלחו בגלל תנאי החום והעשן העזים. צוותים ניסו לפלס את דרכם אל הקורבן, אך נאלצו לסגת עקב תנאים משתנים במהירות ושאינם מאפשרים השרדות.

אנשי הצוות נסוגו מהבית והמשיכו בנסיונות כיבוי מבחוץ מחזית הבית. צוות שני משך צינור לכניסה צדדית, ללא הצלחה עקב חסימת הדלת מחפצים שנאגרו. הכיבוי הושלם מחזית הבניין.
כבאי אחד ספג כוויה קלה וקצין המשטרה שניסה להיכנס לבית הועבר לבדיקה בבית החולים.

החקירה העלתה כי השריפה החלה בתקרה ובעליית הגג, ככל הנראה בגלל תקלה חשמלית. לאחר ההצתה התפשטה האש לאורך הקיר וגרמה להתמוטטות התקרה ולהתפשטות השריפה לחלל המגורים בקומה הראשית.

החוקרים שערו כי יתכן והשריפה בערה במשך 30 דקות לפני שהתגלתה על ידי דייר, שהריח עשן. בבית המגורים הייתה אזעקת עשן יחידה, אך לא היו בה סוללות ולא הייתה פעילה.

הבית היה מפולס בסגנון בנייה של בית כפרי עם מסגרת עץ וקירות עץ וארגז רוח שכוסה על ידי רעפי אספלט. שטח קומת קרקע של  90 מ”ר . הבית ותכולתו, בשווי כולל של 84,000 דולר, היו “טול לוס”.

פנסילבניה – תנור גז גרם לשריפה קטלנית בה קיפחו חייהם זוג קשישים.

שני אנשים נהרגו בשריפה בביתם בשעת צהריים והחקירה העלתה כי גורם השריפה היה תנור גז.
צוותי כיבוי הוזעקו למקום בעקבות פנייה של שכן ל 911 בשעה 15:30. צוותי הכיבוי דיווחו על שריפה כבדה שנראתה מהחלונות הקדמיים בקומה הראשונה בבית מגורים בן שתי קומות, עם התפשטות האש לקומה השנייה.

לוחמי האש פרשו קו ראשוני לדלת הכניסה וניצבו בפני אש כבדה עם כניסתם. עוברי אורח הודיעו  כי זוג הקשישים שהתגורר בבית שכנו לעיתים קרובות בחדרים בקדמת הבית.
צוות חיפוש והצלה נכנס לבית המגורים מהמרפסת האחורית למטבח, שם מצאו את הדייר הגבר  על הרצפה, ללא סימני חיים. צוות הכיבוי שנכנס מהחזית מצא לאחר מכן את הדיירת בפתח אזור  המגורים הקדמי סמוך למטבח. לאחר שהתגברו על מרבית השריפה בקומה הראשונה, צוות הכיבוי פרס קו לקומה השנייה והצליח לכבות את האש במקום בקלות יחסית, אך התקשה להגיע לגישה לאזור עליית הגג, שם התפשטה במהירות אש כבדה. צוות הכיבוי הצליח להשיג גישה ולהתגבר על  האש לאחר שמשכו את תקרות הקומה השנייה ופתחו מספר אזורים בקדמת המגורים.

דיווחי מכבי האש הצביעו על כך שאספקת המים הראשונית התעכבה מכיוון שברז הכיבוי הקרוב היה קפוא, אך צוותי הצליחו להשתמש במי הכבאית ללא עיכוב בפעולת הכיבוי.

החוקרים קבעו כי השריפה החלה כאשר תנור חימום גז הצית חיפוי קירות דיקט בקומה הראשונה של בית המגורים.  הבית לא היה אינו מצויד אזעקות עשן. הבית היה מבנה מסגרת עץ, בשטח קומת קרקע של 46  מ”ר. שוויו של הבית ששוויו עמד על 95,000 $ ותכולתו בשווי של 20,000 $ היו “טוטל לוס”.

טקסס – הרוג אחד וארבעה פצועים בפיצוץ כתוצאה מדליפת גז.

ילדה בת 12 נהרגה בפיצוץ בבית בשעות הבקר המוקדמות שנגרם כתוצאה מדליפת גז, ארבעה בני משפחה נוספים נפצעו. כוחות הכיבוי קיבלו דיווח בשעה 6:30 על שריפת במבנה. עם הגעתם הם מצאו בית חד-משפחתי עם נזק מבני גדול, אך ללא שריפה. צוותי כיבוי חילצו חמישה דיירים משרידי הבית.

ילדה בת 12 נמצאה קיבלה החייאה במקום לפני שהובהלה לבית החולים, שם נקבע מותה. שאר הדיירים הועברו לבית החולים לטיפול בפגיעות הדף ובפציעות מהשריפה.

החוקרים דיווחו כי עיקר הנזק קרה בפינה הקדמית של המבנה, שם פוצץ קיר לבנים חיצוני וקיר נוסף סמוך אליו. הגג באותו צד נפגע גם הוא והתמוטט וחלקים של קיר הועפו גם בצד הנגדי של הבית.
האב אמר לחוקרים כי בני המשפחה ישנו בזמן הפיצוץ ומצאו עצמם בתוך פסולת ושרידים שנפלו לאחר הפיצוץ. הוא דיווח כי יום אחד קודם לכן הוא שמע רעש פיצוץ חזק מאזור המטבח, אך לא הוא ולא בנו לא הריחו גז ולא גילו דבר לא תקין כשניסו לזהות את מקור הרעש. החוקרים דיווחו כי שריפות מסוג זה אירעו בבתי מגורים סמוכים בכל אחד מהיומיים שלפני כן.

בגלל הפיצוץ והאירועים הקודמים, אנשי חילוץ והצלה פינו יותר מ -300 בתי מגורים בשכונה, ושירותי הגז המקומיים סגרו מערכת אספקת הגז הטבעי באזור. מספר ימים לאחר מכן, השירות סגר את מערכת חלוקת הגז הטבעי שלו, שמשפיעה על כ -2,800 בתים, במשך למעלה משלושה שבועות.

לאחר הפיצוץ, צוות המועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה (NTSB) העריך את פעולות הצינור וניהול תקינות וזיהה שלושה קטעי צינור שנכשלו בבדיקת לחץ. דוח ראשוני של ה- NTSB ציין כי הפיצוץ הקטלני היה פיצוץ המונע על ידי גז טבעי. הסוכנות בדקה אם שני האירועים האחרים קשורים זה לזה. חוקרי מכבי האש הגיעו למסקנה כי הפיצוץ נבע מהצתת הגז הטבעי על ידי ניצוץ ממערכת החימום.

הבית היה מבנה חד קומתי ,שטח קומת קרקע של 180 מ”ר. הבית נבנה במסגרת עץ, עם קירות מכוסים פורניר דמוי לבנים. הפיצוץ גרם לנזק של כ- 81,000 $ לבית ששוויו כ-$ 105,000. הנזק לתכולה, ששוויה מוערך ב -15,000 דולר, נאמד בכ -12,500 דולר.

לואיזיאנה – הרוג אחד משריפה ממיכל גז בקרוואן המשמש למגורים.

אדם אחד מת כאשר שריפה שהוצתה על ידי להבה ממיכל גז בקרוואן המשמש כמקום מגוריו.

מכבי האש הוזעקו למקום זמן קצר לאחר חצות על ידי דיווח על שריפה עם לכוד אפשרי. עם הגעתם, הצוותים מצאו קרוואן שהיה אפוף בלהבות. כשהחלו לכבות את האש בשני קווי מים מותקנים מראש הם עצרו כדי לפנות שני בלוני גז ניידים שנמצאו סמוך לדלת הכניסה, ואז ניתקו קו גז והסירו מיכל גז נוסף לפני שהספיקו להשלים את הכיבוי. לאחר שצוות הכיבוי כיבה את השריפה הם מצאו את גופת הקורבן סמוך לדלת הכניסה.
לחוקרים נודע כי הקורבן שכר את הקרוואן ונמסר להם על ידי בעליו כי הקורבן השתמש במבער פרופאן בעל להבה פתוחה בתוך הקרוואן לצורך חימום. השריפה התרחשה כאשר להבת הגז  הציתה ארונות באזור המטבח.
לא נמצאו גלאי עשן עובדים בקרוואן.  מפקד הכיבוי המקומי ציין את התרחשותן של מספר שריפות הקשורות לחימום בשבועות האחרונים ועודד את הציבור להתקין מערכות גילוי אש ועשן ולהיזהר בשימוש בתנורי חימום .

ג’ורג’יה – תנור חימום חשמלי גורם לשריפה קטלנית בבית.

אדם אחד נהרג ושנייה נפצעה בשריפה בשעת בקר מוקדמת שנגרמה על ידי תנור חימום חשמלי שהצית מצעים.
צוותי כיבוי הוזנקו למקום בשעה 3:15 לפנות בוקר בעקבות שיחת טלפון ל 911 על ידי דייר שנפצע.
צוותים שהגיעו דיווחו על עשן ולהבות בבניין מגורים בן קומות. הם נתקלו בדיירת פצועה בכניסה לבניין שציינה שאנשים נוספים עדיין נמצאים בתוך הבית.

צוות חילוץ שנכנס דרך הכניסה הקדמית, לא הצליח להתקדם במורד המסדרון בגלל תנאי חום גבוהים. מפקד האירוע הנחה אנשי חברת מנועים לאוורר את החדר בזמן שצוות הכיבוי נסוג וכיבה את מרבית השריפה מבחוץ.

צוותים נכנסו לבית המגורים ומצאו את הדייר שנהרג בחדר השינה האחורי. חיפוש ראשוני במבנה כולו גילה שאף אחד אחר לא נשאר בפנים. מעבר לכביש, היה דייר שלישי שהצליח להתפנות בכוחות עצמו.

החוקרים קבעו כי מקור השריפה היה בחדר השינה של הקורבן שנספה, שם מחמם חשמלי הצית מצעים וחמרים דליקים אחרים . המגורים היו מצוידים בגלאי עשן במסדרון וחדר אוכל משותפים ופעלו בהצלחה.

הבית היה בנוי מעץ , שטח קומת קרקע של 235 מ”ר. השריפה גרמה לנזק של כ- 45,000 $, לבית בשווי של 82,800 $. תכולת הבית, שהוערכה בסכום של 25,000 דולר, הייתה טוטל לוס.

פנסילבניה – צבירת חפצים תרמה לשריפה קטלנית בבית.

כמויות גדולות של חומר המאוחסן בתוך בית תרמו לעומס דלק כבד ומאמצי הצלה מסובכים בשריפה בבית שגבתה את חייהם של שני דיירים.

קריאה משכנים ל 911 שהביאה כוחות כיבוי למקום השריפה בשעה 14:00 , כוחות הכיבוי ניצבו בפני חזית הבית עטופה בלהבות והזעיקו כוחות נוספים לאחר שנודע להם על לכודים אפשריים.

הכבאים הניחו קו אספקת מים לברז הכיבוי הקרוב ומתחו אותו לחזית הבית והחדרתו דרך החלון מימין לדלת הכניסה. הכבאים לא הצליחו להיכנס דרך הכניסה הקדמית בגלל ציוד שנצבר מאחורי הדלת בתוך המבנה, ולכן המשיכו לתקוף את האש דרך החלונות. כאשר הגיעו יחידות נוספות, נפרסו צוותים מכל צד בבית כדי להגן על מבנים שכנים ולתקוף את האש במידת האפשר. הצוותים המגיעים הוסיפו צינור סולם.

הכבאים המשיכו לחפש כניסה לבית דרך כניסה אחורית, אך נאלצו לסגת עקב עצמת האש. גם ניסיון כניסה דרך דלת בקומה השנייה לא הצליח בגלל תנאי פנים בלתי נסבלים, כך שפעולת הכיבוי נעשתה מחוץ למבנה. לאחר כיבוי מרבית השריפה, נכנסו אנשי הצוות למבנה דרך חלון פינתי בחלקו האחורי של הבית והצליחו לגשת למדרגות פנים לקומה השנייה ומצאו את גופות הדיירים. זמן קצר לאחר מכן הוציאו אותם דרך חלון צדדי. היחידות האחרונות פינו את הזירה בשעה 9:30 בבוקר שלמחרת.

השערת החוקרים היתה כי השריפה החלה במרפסת חזית, אך לא הצליחו לקבוע את סיבת ההצתה או האם בית המגורים מצויד בגלאי עשן.הבית היה מבנה עץ בן שתי קומות בשטח קומת קרקע של 120 מ”ר. הבית, ששוויו היה 60,000 דולר, היה “טוטל לוס” , כמו גם תכולתו, ששוויה נאמד בכ- 50,000דולר .

אוהיו – תנור חימום גורם לשריפה קטלנית בבית שבו אדם וכלבו קיפחו חייהם.
שריפה בשעת בקר מוקדמת שנגרמה על ידי תנור חימום גבתה את חייו של דייר וכלבו. הכבאים הגיעו למקום בשעה 12:43 אחרי ששכן הבחין בשריפה והתקשר ל 911. עם הגעתם דיווחו לוחמי האש כי שריפה פעילה כבר גרמה לקריסת גג בית חד-משפחתי וכי רק הקירות נותרו עומדים. צוותים ערכו חיפוש בבית לאחר הכיבוי ומצאו את גופת הדייר בחדר השינה שלו.

מהדיווחים עולה כי הבית היה עמוס ברכוש שהשאיר דייר קודם. הדייר, שהיתה לו מוגבלות מוטורית, עבר לבית כדי לגור באופן עצמאי ומכיוון שבניין דירות מקומי לא אפשר  לו לגור עם כלבו.
הדייר חימם את הבית באמצעות תנורי חימום, שעל פי החשד הציתו את האש.

הבית היה מבנה עץ בשטח קומת קרקע של 135  מ”ר ולא  לא היו בו אזעקות עשן.
השריפה הרסה את הבית בשווי של 10,000 דולר ותכולתו, לפי שווי מוערך של 3,000 דולר.

אחסון

קליפורניה – מערכת מתזים מנעה אבדן גדול בשריפה מהצתה.

מערכת מתזים במתקן אחסון של עמותה זוכה על ידי רשויות הכיבוי בכיבוי שריפה לפנות בוקר ומניעת נזק משמעותי.

צוותי כיבוי הוזעקו למקום בעקבות דיווח ל 911 על שריפה בבניין מסחרי בשעה 4:19 בבוקר. צוותים הגיעו כעבור חמש דקות ונפגשו עם אנשים במתקן, שהפנו אותם לפינת הבניין בה היתה  דלת פתוחה.דרכה ניתן היה להבחין בעשן בהיר בכל שטח התקרה של הבניין החד-קומתי.

הכבאים נכנסו דרך שערים אחוריים וצדדיים לרכוש ודרך דלת פתוחה בחלק האחורי של הבניין. בפנים הם מצאו שני מתזים מופעלים ששומרים על שריפה קטנה. הצוות השלים את הכיבוי באמצעות צינור המחובר לברז כיבוי קרוב.
החוקרים קבעו כי מדובר בהצתה מכוונת לאורך קיר חיצוני של הבניין. דו”ח החקירה הצביע על כך  כי ככל הנראה השריפה הייתה גורמת לאובדן מוחלט ללא מערכת מתזים פונקציונלית.

הבניין היה בנוי מקירות בלוקים של חרס ובו גג שטוח בנוי עץ כבד עם כיסוי אספלט. שטח קומת הקרקע הוא 1,700 מ”ר.

השריפה גרמה לנזק למבנה בסך 10,000 דולר, לבניין ששוויו כ -500,000 דולר, ונזק לתכולה בסך 2,000 דולר מתוך תכולה בשווי של 650,000 דולר.

צפון דקוטה – מערכת מתזים הגבילה שריפה במחסן שפרצה עקב עבודת ריתוך.

שריפה לאחר שעות העבודה במתקן אחסון נשלטה על ידי מערכת מתזים  של הבניין עד שהגיעו הכבאים להשלמת הכיבוי.

צוותי כיבוי הוזעקו למתקן סמוך לשעה שש בערב כאשר עוברים ושבים הבחינו בעשן והתקשרו ל 911. צוות הכיבוי שמע בהגיעו את אזעקת המתזים. לאחר שמצאו את כל הדלתות נעולות, הם פרצו פנימה דרך הכניסה הקדמית.
בפנים היו תנאי עשן כבדים. באזור חנות במרכז הבניין, הם גילו כי מתזים פעילים מעל ספסל עבודה, אך שריפה עדיין בערה מתחתיו ואנשי הצוות הצליחו לכבות את השריפה שנותרה במהירות יחסית.
החוקרים קבעו כי הריתוך בוצע בשעות המאוחרות של היום וקבעו כי השריפה החלה כאשר סיגים מתכתיים חמים הציתו קופסת קרטון, ואז התפשטו למדפים הסמוכים וחמרים דליקים אחרים.
הבניין היה מבנה חד קומתי שנבנה בקירות בטון בשטח קומת קרקע של 800 מ”ר. השריפה גרמה לפגיעה בתכולה בנזק בשווי של 5,000 דולר, מתוך תכולה בשווי 500,000 דולר. לא נגרם נזק לבניין, ששוויו 1.5 מיליון דולר.

 

מאמרים נוספים

התלקחות מיכלית דלק, פקיסטן – יוני 2017

הדליקה הקטלנית בלונדון – יוני 2017

עמידות באש של מערכות כבלים חשמליים